Het KOW bracht op donderdag 16 juni 2011 een concertante uitvoering van

El Barberillo de Lavapiès - een zarzuela (Spaanse operette) in drie bedrijven: vrolijk, gevoelig, temperamentvol.

Het verhaal speelt in de achttiende eeuw aan een pleintje in de Madrileense wijk Lavapiès.
Het pittige naaistertje Paloma en haar aanbidder, de barbier Lamparilla, raken verzeild in de politieke intriges van de markiezin Estrella. De verloofde van de markiezin, Don Luis, is buitensporig jaloers en gooit daardoor telkens roet in het eten. Een speciale, komische rol spelen de Waalse garden (bassen en baritons) die altijd overal te laat komen.

Het verhaal

Het zijn politiek instabiele tijden en de bevolking wordt onderdrukt. Er dreigt een politieke opstand en premier Grimaldi geeft zijn Waalse Garden opdracht om te patrouilleren en ervoor te zorgen dat de straten goed verlicht zijn.

Tijdens het feest van San Eugenio lopen de straten vol en de lokale schelm en barbier Lamparilla amuseert de massa met een lied over zijn bewogen arbeidsverleden. Opstandelingen Don Juan en Marquesita Estrella ontmoeten elkaar in de drukte. Ze worden daarbij betrapt door Don Luis, de verloofde van de Marquesita, maar ze weten op tijd te ontsnappen.

Don Luis stuurt de Waalse Garden op onderzoek uit, maar die grijpen mis, omdat de Marquesita zich telkens met hulp van haar kleermaakster Paloma vermomt en steeds weet te ontkomen.

Ze slagen er echter in om Lamparilla te arresteren. Als hij vast zit klagen zijn klanten erover dat ze overgeleverd zijn aan zijn klunzige assistenten. Gelukkig weet Lamparilla te ontsnappen.

Marquesita en Lamparilla regelen dat enkele relschoppers de lantaarns vernielen. Als de straten donker zijn, worden de Waalse Garden om de tuin geleid. Uiteindelijk vluchten Don Luis en de Marquesita de stad uit, krijgt Lamparilla zijn Paloma en wordt Grimaldi afgezet.

De zarzuela

De 'zarzuela' ontstond rond 1650, als tegenhanger voor de Italiaanse en Franse opera's die in de mode waren. Zang en dans werden afgewisseld met een gesproken dialoog in het Spaans. Geleidelijk aan werden Italiaanse opera's echter populairder, zodat omstreeks 1800 de Zarzuela in de vergetelheid raakte.

Francesco Barbieri schreef El Barbarillo de Lavapiès in 1874. Deze zarzuela past geheel in de tijdgeest: Hervè en Offenbach combineerden in Parijs opèra bouffe, opèra comique met vaudeville, Barbieri deed iets vergelijkbaars in Madrid. Hoewel hij voor de serieuze rollen vaak gebruik maakt van Franse en Italiaanse stijl, overheerst het Spaanse karakter en het gebruik van volksmuziek.
De premiere was op 19 december 1874 in Madrid, in het Teatro de la Zarzuela.

Uitvoering in 2011

Componist: Francisco Asenjo Barbieri