De voorstelling is een samensmelting van muziek en theater waarin de menselijke kant van Schubert wordt getoond.
De verhaallijn wordt uitgebeeld door acteurs, afgewisseld met koorstukken en instrumentale delen.
De koordelen en het thema, dat in verschillende gedaanten terugkomt, zijn afkomstig uit de toneelmuziek bij Rosamunde.

Het verhaal is op waarheid gebaseerd. Schubert is een jongeman van 31 jaar, maar staat met één been in het graf.

Hij is ernstig ziek, terwijl zijn vriend Von Schober dat niet wil accepteren en wil dat hij als vanouds speelt op het feest.

Deze afwisseling tussen feeststemming en afscheid van het leven is ook hoorbaar in de muziek.
Gedurende de voorstelling kun je je steeds meer afvragen of de koorleden wel de feestgangers zijn, zoals ze zich voordoen aan het begin, of dat het schimmen zijn in Schuberts fantasie.

Uitvoering in 2013

Componist: Franz Schubert